Till startsida
Göteborgs universitet
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

För lärare

Välkommen till QoG-institutets skol- och lärarsidor. Här hittar du stödmaterial att använda i undervisningen och klassrummet samt tips för dig som själv eller tillsammans med eleverna vill skapa egna upplägg.

Stödmaterialet har skapats i första hand med grundskolans SO-ämnen (åk 7-9) samt gymnasieskolans och vuxenutbildningens samhällskunskap i åtanke. Eftersom områden som demokrati, korruption och samhällseffektivitet påverkar det mesta i våra liv tror vi också att ämnen som historia, geografi, psykologi, religion och filosofi inom gymnasieskola och vuxenutbildning kan använda stödmaterialet som utgångspunkt för spännande diskussioner i klassrummet. Även biologi och ekonomiska ämnen kan hitta många delar som kan användas i undervisningen.

Vi rekommenderar också skolämnen och skolteman som behandlar exempelvis jämställdhet, hållbar utveckling samt demokrati att titta igenom sidorna och dra nytta av materialet.

I slutänden är det ändå du som lärare som avgör vilket material du vill använda med vilken grupp, i vilket sammanhang och i vilken ordning, vi har inte gjort några rekommendationer kring detta. Det står dig även fritt att modifiera och vidareutveckla materialet utifrån de behov eller förutsättningar just du har, just nu. Vi tar därefter mer än gärna emot dina erfarenheter och konstruktiva utvecklingsförslag utifrån hur du arbetat med, eller omarbetat materialet för att det skall passa just dina elever för att själva kunna göra förbättringar.

Utöver stödmaterial finns här även en presentation av både QoG-institutet samt av projektet Bringing QoG research to the classroom som möjliggjort dessa sidor.

Sidansvarig: Alice Johansson|Sidan uppdaterades: 2015-09-09
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://qog.pol.gu.se/QoG-institutet/larare/
Utskriftsdatum: 2017-09-23